Action Art Festival – Leave The Art Alone

Nech umění uměním, Festival akčního umění v Náchodě, 2025
Přemýšlela jsem o našem hlubokém ponoření do médií. Když se něco špatného stane, tak někdo okamžitě informuje média a vyžaduje, aby jsme se angažovali na jedné nebo druhé straně, aby jsme se prostě zúčastnili.
Můžeme být umělci i bez aktivní účasti na všech těchto problémech? Samozřejmě, řešíme problémy, otázky a umíme vyjádřit naše myšlenky v našem díle. Ale potřebujeme volit stranu nebo kritizovat druhé, kteří s námi nesouhlasí? Musíme soudit ty, kteří mají jiné přístupy?
V naší současné společnosti jsme ochotni se účastnit nekonečného množství kampaní – malých, velkých nebo globálních – které jsou formované, vybírané a doručené rozsáhlou a sofistikovanou mediální mašinérií. Toto mediální prostředí nás obklopuje, ovládá jak naše těla, tak naše vědomí. Jsme tak propojeni s touto médii poháněnou virtuální realitou, že se chováme téměř jako děti.
Není z toho úniku. Rozhodujeme podle toho, co nám média ukáží. Zkoušíme tvarovat svět s jejich pomocí, tvarovat myšlenky ostatních a naopak, my jsme jimi tvarováni. Nakonec je nejasné, kdo tvaruje koho, kdo vítězí nad kým a kdo prohrává.
Během tohoto Festivalu akčního umění, ať skrze individuální nebo kolektivní práce, my budeme zkoumat, jak oddělit naše umělecké já od této rozsáhlé mediální přítomnosti. Pokusíme se udělat krok zpět z tohoto neustálého požadavku umělecké a osobní účasti v jakékoliv kampani.
Nongkran Panmongkol, Lexa Peroutka

Leave The Art Alone, Action Art Festival in Nachod, 2025
I’ve been thinking about how people today are deeply immersed in the media. Whenever something bad happens, someone immediately brings it to the media, demanding that everyone take a side or get involved. In the art world, we now see a growing pressure to be part of every issue.
But can we still be artists without having to actively participate in all of these problems? Of course, we care about the issues and can express our thoughts through our work. But do we need to take sides or criticize others who don’t share the same views? Must we judge those who choose a different approach?
In our contemporary society, we are willing participants in countless campaigns – small, large, or global – that are shaped, filtered, prepared, and delivered by the vast and complex machinery of media. This media landscape surrounds and influences both our bodies and minds. We are so attached to this media-driven virtual reality that we behave almost like its children.
There is no true escape from it. We make decisions based on what media shows us. We try to shape the world through it, shape other’s thoughts, and in turn, we ourselves are shaped by it. In the end, it becomes unclear who is shaping whom, who is winning, and who is losing.
During this Action Art Festival, whether through individual pieces or collective works, we will explore how to distance our artistic selves from this overwhelming media presence. We aim to step back from the constant demand for artistic and personal engagement in every kind of campaign.
Nongkran Panmongkol, Lexa Peroutka

Chuyia Chia
Chuyia Chia, narozená v Malajsii, žije a pracuje v Göteborgu ve Švédsku. Chuyia zkoumá hranice mezi malbou, instalačním uměním, digitální prezentací a akčním uměním. Její tvorba se zaměřuje na globální témata, zejména na životní prostředí a přírodu, jídlo, identitu a kulturu. Myšlenky vyjadřuje prostřednictvím akce a hledá způsoby, jak řeč těla a jednání v různých kontextech mohou komunikovat s divákem. Propojuje uměleckou performanci, řemeslo, kresbu, pohyblivý i statický obraz a s otevřenou myslí nadále zkoumá různé umělecké formy.
Umělecky se účastnila Singapore Biennale 2016 v Singapore Art Museum, The Supermarket of Images 2020 v Jeu de Paume, Paříž a Red Brick Museum, Peking, The Body Politic and the Body 2019 v Ilham Gallery, Malajsie a Earth 2021 v Havremagasinet, Švédsko. Samostatně vystavovala v Trollhättan Konsthall v roce 2018 a ve Skövde Konstmuseet v roce 2020.
Její umělecká působnost, která zahrnuje více než 35 zemí Asie, jihovýchodní Asie, Evropy, Ameriky a Afriky, rezonuje s rozmanitými kulturními kontexty.

Chuyia Chia, born in Malaysia, lives and works in Gothenburg, Sweden. Chuyia explores between painting, installation art, digital representation and performance art. Her works focuses on global issues especially concerning in living environment and nature, food, identity and culture. She expressed meaning through action, looking for perspectives on how body language and action performs in difference contexts that able to communicate to the viewer. She combined art performance, handcraft, drawing, moving and still images, continues to explore different art forms with open mind.
Her artistic participation includes, ‘Singapore Biennale 2016 at Singapore Art Museum’, ‘The Supermarket of Images 2020 Jeu de Paume Paris and Red Brick Museum Beijing’, ‘The Body Politic and the Body 2019 Ilham Gallery Malaysia’ and ‘Earth 2021 Havremagasinet Sweden’. She’s had her solo exhibitions at Trollhättan Konsthall in 2018 and Skövde Konstmuseet in 2020. Her artistic involvements spanning over 35 countries across Asia, Southeast Asia, Europe, the Americas, and Africa, resonates diverse cultural contexts.

http://chuyia.wordpress.com
Insta: @chuyiachia
https://www.facebook.com/chuyia.chia/

Benedikte Esperi
Benedikte Esperi je švédská performativní umělkyně, choreografka a kurátorka, jejíž tvorba plynule přechází mezi choreografií, živým uměním a videem. Je známá tím, že zpochybňuje hranice těla, prostoru a společnosti, a její díla často nabývají podoby site-specific intervencí s existenciálními a současnými tématy. Vystupovala na mezinárodních platformách, jako je Arctic Action Performance Festival (Špicberky), Bienal de la Habana (Kuba), Improvisation Dance Festival v Arter Museum (Istanbul) a Göteborg Live Action. Esperi je zakladatelkou Finnekumla Dans & Konstscen a přednáší na Univerzitě v Göteborgu.

Benedikte Esperi is a Swedish performance artist, choreographer, and curator whose work moves fluidly between choreography, live art, and video. Known for challenging the boundaries of body, space, and society, her pieces often take the form of site-specific interventions with existential and contemporary themes. She has performed internationally at platforms such as Arctic Action Performance Festival (Svalbard), Bienal de la Habana (Cuba), the Improvisation Dance Festival at Arter Museum (Istanbul), and Göteborg Live Action. Esperi is the founder of Finnekumla Dans & Konstscen and lecturer at the University of Gothenburg.

www.benedikteesperi.com
https://finnekumla.samarbetet.org/ 
https://www.instagram.com/benedikteesperi/

Joakim Stampe
Joakim Stampe, narozen v roce 1959 a žije v Göteborgu ve Švédsku. Stampe je významnou osobností švédského i mezinárodního performance artu. S více než 150 díly uvedenými ve více než 20 zemích se etabloval jako jeden z předních švédských umělců v tomto oboru. Narodil se do umělecké rodiny a s malováním začal v raném věku, ale brzy opustil plátno a začal se věnovat objektové malbě, veřejnému umění a později pouličnímu umění a městským akvarelům. Rozhodující moment nastal v roce 2006, kdy spoluzaložil Live Action, dnes jednu z předních evropských platforem pro současné performance art. Od té doby prohloubil svůj umělecký jazyk v dílech, která spojují tělo, materiál a narativ se silným smyslem pro přítomnost. S využitím nečekaných materiálů, jako je víno, kameny, vlajky a mrtvé včely, transformuje každodenní předměty do nabitých, poetických výrazů. Stampeho umění je definováno intenzitou okamžiku a citlivým dialogem s prostorem i publikem. V době ovládané obrazovkami a algoritmy nám jeho performance připomínají lidské setkání, kde koexistují zranitelnost a síla a kde se performance stává nástrojem transformace – vnitřní i vnější.

Joakim Stampe, 1959 born and based in Gothenburg, Sweden. Stampe is a prominent figure in Swedish and international performance art. With more than 150 works performed in over 20 countries, he has established himself as one of Sweden’s leading artists in the field. Born into an artistic family, he began painting at an early age but soon left the canvas to explore object painting, public art, and later street art and urban water paintings. A decisive moment came in 2006 when he co-founded Live Action, today one of Europe’s foremost platforms for contemporary performance art. Since then, he has deepened his artistic language in works that merge body, material, and narrative with a strong sense of presence. Using unexpected materials, such as wine, stones, flags, and dead bees – he transforms everyday objects into charged, poetic expressions. Stampe’s art is defined by the intensity of the moment and a sensitive dialogue with both space and audience. In a time dominated by screens and algorithms, his performances remind us of the human encounter, where vulnerability and strength coexist, and where performance becomes a tool for transformation—both inner and outer.

www.joakimstampe.org
https://www.instagram.com/xstampe/

Jonne Väisänen
Jonne Väisänen, narozený v roce 1994 v Kuopio ve Finsku, je aktivní ve skutečném vesmíru a je zde pevně ukotven. Jinak řečeno „reálný“ (společenský) kontext je zdrojem jeho uměleckého pracovního materiálu, kde „to“ se odehrává na úrovních, které nejsou vždy materiální a trvalé.  Väisänenovy práce jsou často popisovány jako podzemí s(v) nemateriální přítomností(i) – jejich charakter se průběžně mění, aby se dosáhlo procesuálního výsledku. Když se díváme na jeho tvorbu z bezpečné vzdálenosti, můžeme vidět kvality performativního a akčního umění v gestech, které vytváří typická fyzická/vizuální umělecká díla.

Jonne Väisänen, born 1994 in Kuopio, Finland, operates in the literal universe and is as well based there. The so-called “real” (social) context is the source of his artistic working material, as the “it” is happening on levels that are not always material and permanent. Väisänen’s works are often described as underground with(in) their immaterial presence – the character is dynamically changing in order to achieve processual outcomes. When looking at (the) works from a (safe) distance, we can point out performative and/or action art aspects in the gestures, that comprise typical physical/visual artworks.

https://www.facebook.com/jonnevaisanen
www.jonnevaisanen.info

Kryštof Vitner 
Kryštof Vitner (1994) je český výtvarník, textař, performer a ten co neumí kotoul vzad. Prošel ateliérem Přírodní materiály na Fakultě umění a designu v Ústí na Labem a stáží v ateliéru Jiřího Kovandy. Mixuje performativní přístup a běžné činnosti, malbu, hudební produkci a šití podivných obleků a masek. Je součástí hudebního uskupení Lovecký Zámeček jako textař a performer. Všechny jeho práce spojuje humor, domácí práce a střet vnitřního světa se společenskými normami. Poukazuje na způsoby a kreativní přístupy, jak bořit stereotypy.

Kryštof Vitner (1994) is a Czech visual artist, lyricist, performer, and someone who can’t do a backflip. He passed through the studio of Natural Materials at Faculty of Art and Design in Ústí nad Labem and an internship at Jiří Kovanda’s studio. He mixes a performative approach with everyday activities, painting, music production, and sewing strange costumes and masks. He is part of the musical group Lovecký Zámeček as a lyricist and performer. All of his works are united by humor, domestic tasks, and the clash of the inner world with societal norms. He points out ways and creative approaches to breaking stereotypes.

www.krystofvitner.cz
https://www.facebook.com/krystof.vitner